‘t Vaarderhoogt, steeds dichter bij de natuur

Je zou denken dat een tuincentrum voorop zou moeten lopen in de strijd voor een beter klimaat en een gezonder milieu. In veel gevallen is dat ook zo, echter er is telkens weer die oerhollandse slotregel die zegt "t ken altijd beter”. Die slotregel heeft behoorlijk wortel geschoten in de dagelijkse routine van alle werkzaamheden die op het uitgebreide tuincentrum ‘t Vaarderhoogt in Soest plaatsvinden. Het begint elke dag weer met de verzorging van alles wat groeit en bloeit op het terrein en in de kassen. Zodat het voor alle bezoekende liefhebbers een ‘warm bad’ is; prachtig om te zien, heerlijk om in te vertoeven. Je ziet overal dat er zorg is besteed aan elk plantje, heester, boom en groenten, fruit en kruiden. Die dagelijkse zorg doet elk plantje zichtbaar goed, maar ook alle ingrediënten die nodig zijn om mooie en volle wasdom te bereiken zijn van groot belang. En dat is precies waar ‘t Vaarderhoogt afstand neemt van de chemie en kiest voor puur natuur. Natuurlijke voedingsstoffen en, als het maar even mogelijk is, natuurlijke bestrijders van schadelijke invloeden.

Wie het terrein betreedt komt op diverse plekken de keurmerken ‘Biologisch Product’ en ‘Ja doen - 100% natuurlijk’ tegen. Daarmee wordt duidelijk gemaakt dat het betreffende plantje of product al bij het begin gemaakt of gekweekt is op de best mogelijke duurzame wijze. De kwekers waarmee zaken worden gedaan zijn geselecteerd op basis van duurzaamheid, dus werken zonder chemische middelen. Al met al heeft deze steeds verder ontwikkelende manier van werken ‘t Vaarderhoogt (al sinds geruime tijd) het predicaat ’de groene nummer 1’ opgeleverd.

Er is een goede band met de vereniging Groei & Bloei. Adviezen en opmerkingen vanuit die hoek worden altijd ter harte genomen. Per slot van rekening gaat het hier om liefhebbers die, net als ‘t Vaarderhoogt, intensief bezig zijn met de tuin.

Ook met Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug worden nauwe contacten onderhouden betreffende allerlei acties en evenementen die kunnen bijdragen aan een gezonder milieu. Op het terrein van ‘t Vaarderhoogt vindt u bijvoorbeeld het Natuurlijke Planten Plein met daarin de flora van de supernatuurlijke Heuvelrugtuin.

Er is een goede band met de vereniging Groei & Bloei. Adviezen en opmerkingen vanuit die hoek worden al tijd ter harte genomen. Per slot van rekening gaat het hier om liefhebbers die, net als ‘t Vaarderhoogt, intensief bezig zijn met de tuin.