Soest

Terugblik bloembollentocht

Op woensdag 17 april 2024 gingen 12 dames op pad naar St. Maartenszee om daar de bloembollen/-vel den te zien.

Jullie zullen denken: Noord Holland? Ja, wij hebben ontdekt dat daar heel veel bollentelers zijn en er heel veel en grote bollenvelden te zien zijn. In St. Maartenszee bij uitspanning Land van Fluwel werden wij verwelkomd met koffie en lekkers. Om 13.00 uur konden wij instappen in de ‘BOLLENTREIN’. Wat een ervaring: getrokken door een trekker (en dat was hard nodig vanwege het heel erg drassige land) reden wij door eindeloze bollenvelden.

Een vrijwilliger – gepensioneerd bollenteler – vertelde ons veel (en met veel humor) over de bollen, het zaaien, het verdelen, het verkopen etc. Halverwege – het was net even droog – konden wij uitstappen en langs de proefvelden lopen om de vele variëteiten van diverse bolgewassen te bekijken.

Na deze echt leuke tocht aten wij een pannenkoek en daarna was het tochtje bij de bollen afgelopen. Maar niet voordat wij in het winkeltje hadden rond gekeken en een flink aantal bossen/potten tulpen hadden gekocht.

Een aantal dames vervolgde de tocht naar het beeldenmuseum van Nic Jonk. Eén van hen vertelt hieronder haar verhaal.

Na de bloembollenexcursie zijn wij met vier dames via kleine weggetjes en leuke dorpjes naar de beeldentuin en museum van Nic Jonk in Groot Schermer gereden. Nic Jonk zelf is al meer dan 40 jaar geleden overleden, maar een van de zonen met echtgenoot hebben er iets moois van gemaakt.

Binnen is de expositie van schilderijen enz. en buiten is de tuin met zijn beelden op dit landelijke plekje geweldig. Buiten zijn diverse zitjes maar helaas troffen wij een regendag. Onder genot van een kop koffie met schermerkoek hebben wij genoten van het mooie uitzicht. De terugreis naar Soest was wat onstuimig met hagel en wind, maar wij kijken terug op een gezellige dag.